söndag 6 december 2015

Uppgraderad trillingnöt; Fyra bröder



När jag var liten var jag alltid den första att snappa åt mig trillingnöten i den obligatoriska Aladdin-asken. Men sedan gick åren och jag, liksom min familj insåg att det finns mycket godare choklad än vad Aladdin hade att bjuda, så jag vet inte när jag åt ur en sådan ask senast. Men så fick vi göra en variant på trillingnöten, kallad fyra Bröder, i skolan när jag läste kursen Choklad och konfektyr. Fyra bröder innehåller, som ni säkert kan lista ut, hela fyra rostade hasselnötter som karamelliseras innan de fogas samman och doppas i mörk choklad. En lite vuxnare variant skulle en kunna säga. Men såklart går det att doppa i mjölkchoklad istället, för den som föredrar det!


Fyra bröder

ca 20 st

Ingredienser:
100 g hasselnötter, (gärna färdigrostade typ ICA Gott liv, skippa då de tre första stegen)
35 g florsocker
1/2 tsk citronsaft
1 hasselnötsstor bit smör

Till doppning
200 g choklad (allt kommer inte att gå åt



Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Rosta nötterna i en form i ca 10 minuter. Ruska om ett par gånger under tiden, så de rostat jämt.
  • Gnid nötterna i en handduk för att få bort skalet, det gör inget om lite skulle sitta kvar.
  • Häll nötterna i en liten kastrull, tillsätt florsocker och citronsaft.
  • Karamellisera på hög värme, rör om hela tiden med en värmetålig slev.





  • När allt sockret smält och blivit gyllenbrunt, tillsätt smöret och rör runt så nötterna separerar.


  • Sätt ihop nötterna fyra och fyra, se bild, OBS! Varmt!
  • Om nötterna stelnar för snabbt så de inte fastnar i varandra går et att värma lite i ugn på 100 grader.
  • Låt svalna.
  • Temperera chokladen
  • Doppa nötterna med en doppgaffel, försök skaka av överflödig choklad och tryk av botten mot skålens kant. All choklad kommer inte att gå åt, men det är svårt att doppa praliner om chokladen är för grund. All överflödig choklad går att spara och använda igen till vad som helst.





Receptet kommer från Jan Hedh, och återfinns i böckerna Chokladpassion och Julens Söta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar