torsdag 4 december 2014

Snickersfudge

Den här dundergoda snickersfudgen hittade jag recept på i senaste Elle Mat & Vin (en av mina favorittidningar). Dock är jag inte helt såld på den hackade franska nougaten som är i. Eftersom jag inte gör någon egen i år köpte jag från Marabou (ja, jag skäms lite för att skriva det), men nu när fudgen legat i skåpet i en vecka så har nougaten börjat smälta lite, så det är massa vitt kladd i påsen, inte så kul. Så jag kommer skippa det nästa gång. Men här får ni receptet, med fransk nougat.


Snickersfudge

Ingredienser:
100 g mjölkchoklad
100 g mörk choklad
2 dl sötad kondenserad mjölk
25 g smör
2 krm äkta vanilj
100 g fransk nougat
1 1/2 dl salta jordnötter

Gör så här:
  • Hacka chokladen.
  • Smält choklad, kondenserad mjölk, smör och vanilj på spisen på LÅG värme. Rör om hela tiden, det bränner väldigt lätt om det blir för varmt.
  • Ta av värmen. Hacka nougat och 1 dl jordnötter och rör ner.
  • Häll upp i en form ca 10x20 cm.
  • Hacka resten av jordnötterna och strö över, tryck till lite lätt så nötterna fastnar. Låt stelna.
  • Skär upp i bitar. 
Andra julgodisrecept:
Chokladmandlar
Cream cheese mints
Fransk chokladkola
Fransk Nougat, Montelimar
Julmustmarmelad
Pepparkakskola
Saffransfudge
Saltlakritskola
Snickersfudge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar