onsdag 3 december 2014

Dagens jullåt 2 december

Ja, det här med dagens jullåt gick ju väldigt bra. Jag får skylla på att jag inte kommit in i det, nu ska jag inte missa någon dag igen! Men eftersom många inte gått upp än (jag är på väg till jobbet...) så kan vi väl säga att det inte har hunnit bli den tredje riktigt än?!

Dagen jullåt är Decemberfåglar med Martin Stenmarck, en låt från hans julskiva tillsammans med London Philharmonic Orchestra från 2012. Detta var en låt som jag tyckte var helt okej när jag hörde den första gången, ingen favorit direkt, men den har verkligen vuxit inte minst sedan jag började lyssnar på texten ordentligt. Jag fullkomligt älskar dessa textrader:


"Året som har gått var både gåshud och galla
det är försent att ångra det man gjort
Glorian togs ner och gavs till någon annan
Han förtjänar den säkert mycket mera än jag"

Låten är egentligen från 1997, då en norsk grupp som heter Dumdum Boys spelade in den, texten på svenska är skriven av Martin själv (orglinalet har Aslak Dørum skrivit).

1 kommentar:

  1. Vad fin den är! Har missat den helt, eller kanske hört den men inte lyssnat. Men vemodig/sorglig på nåt vis.

    SvaraRadera