lördag 29 november 2014

Paketinslagning - Julklappspåse med solfjäder

Ni vet när man har en julklapp med en lite konstig form, och man inte har en passande låda att lägga den i så den blir lättare att slå in?! Då är den här julklappspåsen helt perfekt, dessutom är den supersnygg och ser väldigt komplicerade ut trots att den inte alls är det. Den är även perfekt till mjuka paket.
Du behöver:
Omslagspapper, ganska mycket.
Dubbelhäftande tejp, det kan funka med vanlig tejp, men det blir ju så mycket finare utan all synlig tejp och smidigare för den delen.
Sax

Här hade jag en ganska platt sak att slå in men det blir lika fint, om inte finare, med något med mer volym (som på bilden ovan)...
Klipp till omslagspappret. Pappret ska vara tillräckligt brett för att räcka runt det som ska slås in +några centimeter extra, och ungefär dubbelt så långt som höjden på presenten. Tejpa ihop pappret längs med långsidan (med en lång eller flera korta tejpremsor), så det blir som en stor cylinder (det som ska vara toppen och botten på påsen ska vara öppna vid det här stege) och platta till, jag tycker det blir snyggast om skarven hamnar på mitten.

 Vi vill inte ha några råa skarvar, så vik in hörnen och nederkanten...


 Vik sedan in en gång till, så får du en snygg botten på din påse.

 Lägg i presenten, som ni ser så är påsen mer än dubbelt så lång som den hemliga presenten som gömmer sig i.

Börja vik som ett dragspel från toppen (som när man gör en smällkaramell) till en bit innan presenten.

 
Gör ett veck mitt på dragspelet.

Tejpa ihop de två kanterna så det ser ut som en solfjäder.
Fäll ner solfjädern mot paketet och fäst med lite dubbelhäftande tejp. Snörena är gjorda av pappersremsor av samma omslagspapper som jag har krullat precis som man brukar göra med presentsnören, fiffigt och snyggt!



Den här inslagningen och flera till har jag lärt mig på kurs hos Annika Thorberg som driver Gift-wrapping-företaget Surprisehouse, jag rekommenderar verkligen att gå en kurs om du gillar presentinslagning. Hon har även gett ut två böcker Gör Snygga Paket och Gör Snygga Julpaket, jag ärver den första och det finns många bra paketknep, även den rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar