tisdag 25 november 2014

Julmust-marmelad-godis!

Okej, om jag ska vara ärlig, så smakar det inte så himla mycket julmust, pektinet bidrar med en ganska syrlig smak som ta överhand. Men jag tycker de blev riktigt goda, jag älskar marmeladgodis, och framförallt är jag väldigt nöjd med att ha hittat ett marmeladrecept som verkligen funkar. Jag har provat flera utan att ha blivit helt nöjd med resultatet. I grundreceptet ska det vara frukt- eller juicekoncentrat (2 dl + 2 dl vatten), så nästa gång provar jag att koka ner 5 dl must till 2 dl, så borde marmeladen smaka mer julmust...


Ingredienser:
4 dl julmust
180 ml fruktpektin (en flaska)
5 dl socker + socker att rulla i

Gör så här:
  • Koka upp musten.
  • Blanda pektin med cirka 2 msk socker. Rör ner blandningen i saften. Koka under omrörning i någon minut.
  • Tillsätt resten av sockret. Koka under omrörning tills sockret löst sig. Skumma av om det behövs. Låt koka kraftigt i 10-15 minuter, rör om då och då, tills marmeladen börjar bli riktigt tjock. Man kan göra ett geléprov för att vara riktigt säker, häll lite marmelad på en kall tallrik (så stelnar det snabbare) och ställ i kylen så ser du om marmeladen stelnar som den ska, annars är det bara att fortsätta kokningen.
  • Häll upp smeten i en värmetålig form (eller vikt form av bakplåtspapper), cirka 20x20 cm. Låt stelna i rumstemperatur cirka 2 timmar.
  • Vänd upp marmeladkonfekten på ett bakplåtspapper. Skär i bitar. Låt gärna marmeladen torka några timmar så undviker du att sockret smälter när du rullar dem i socker.
Andra julgodisrecept:
Chokladmandlar
Cream cheese mints
Fransk chokladkola
Fransk Nougat, Montelimar
Julmustmarmelad
Pepparkakskola
Saffransfudge
Saltlakritskola
Snickersfudge

2 kommentarer:

  1. Hur gör jag om jag vill använda frysta bär istället; typ hallon? Har prövat ett antal marmeladrecept men har aldrig lyckats - endera så stelnar den inte, eller så flyter allt ihop om man lägger det i en låda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också provat massor som inte blivit bra. Men jag tänker att man kan puréa bären och ta 2 dl bär puré och 2 dl vatten. Jag vågar dock inte lova att det funkar, jag har som sagt inte för mycket goda erfarenheter av marmeladgodis...

      Radera