tisdag 18 november 2014

Bästa pepparkaksdegen

Det har varit väldigt mycket snack om pepparkakshus nu, men man får ju inte glömma bort de vanliga pepparkakorna! Jag brukar använda en specialdeg när jag gör pepparkakshus för att få det så hållbart som möjligt. Men när jag gör vanliga pepparkakor är det denna degen från Jan Hedh (ur 277 Sorters Kakor), som är den bästa pepparkaksdegen jag någonsin provat. Den är lättkavlad och smakar supergott, kakorna blir underbart goda också.
Ingredienser:
1100g vetemjöl
20g kanel
12g nejlikor
12g ingefära
2 g kryddpeppar
20g bikarbonat
420g ljus sirap
300g smör
200g socker
200g brun farin
300g grädde

Gör så här:

  • Blanda mjöl med kryddorna.
  • Tillsätt övriga ingredienser, mixa till en lös deg.
  • Låt vila i kylskåp över natten.
  • Baka på 175 grader i 7-15 min beroende på storlek. 

Recept på kristyr hittar ni här.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset på pepparkaksdegen, jag har inte hittat något perfekt recept än, kanske kommer denna deg att bli så bra att jag slipper leta någon mer gång? Måste prova och se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så jag kände när jag provade den första gången! ;)

      Radera