torsdag 30 oktober 2014

Pumpan är klar!

Nu har jag karvar ut innanmätet till min pumpa också. Det är sjukt enkelt, det man måste tänka på om man vill ha en siluett, och inte hål rakt igenom är att vara väldigt försiktig när man karvar bort innanmätet innanför siluetten. Det ska ju helst vara så tunt som möjligt, så att så mycket ljus som möjligt skiner igenom. Det känns lite läskigt i början, man är rädd att skära rakt igenom och förstöra det fina motivet, men man kan faktiskt karva på mer än man tror. 


Jag gör ett hål i baksidan och karvar från insidan. Jag använder mig av en skalpell/mattkniv för att skära upp hålet i baksidan. Hålet är på baksidan pga att det måste finnas syre om man har ett ljus i pumpan (då motivet bara är siluett-skuret). Sedan gröper jag ut med en sked, för grovjobbet, och en mirett för finliret, vid motivet. Om man vill se hur bra motivet kommer synas igenom skalet så är det bara att hålla upp det mot en lampa så ser man precis var ljuset skiner igenom, och hur jämnt det är.


Spara gärna pumpakärnorna och rosta dem (finns en miljon recept på Pinterest...), så har du ett väldigt trevligt snacks. Pumpaköttet kan du också spara, koka och mixa till puré och använda i diverse rätter med pumpa. Dock föredrar jag att använda rostad pumpa när jag bakar med det, som tex mina Pumpakanelbullar. Då delar jag en pumpa, lägger på plåt och rostar på 175 grader i ca 45 min, då får man en härlig puré som är fantastisk att göra pumpapaj på, eller som jag gjorde igår Pumpacheesecake. Så passa på att köpa en pumpa till, de är ju jättebilliga nu, man får ut tillräckligt med puré från en liten pumpa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar