måndag 27 oktober 2014

Jack Skellington-O-lantern: Hur man karvar en pumpa


Idag började jag karva årets Halloween-pumpa, och passade på att sätta ihop en liten guide som visar hur enkelt det faktiskt är att karva en pumpa. Jag brukar köra med siluettmetoden då man bara skär in mönstret i det yttre skalet och låter ljuset lysa igenom innerskalet. Jag tycker att det är lättare att skära in mer detaljerade mönster när man bara skär i ytterskalet och med rätt verktyg går det riktigt snabbt. Jag karvade in möstret på ca 45 minuter, och då var jag riktigt petig och satt mest och finjusterade de sista 15 minuterna.

Det här behöver du:

  • Linoleumkniv är det viktigaste verktyget, jag köpte mitt set på en konstnärsbutik (In-Ex) för ca 75 kr,
  • Sporre, kan ersättas med en nål. Min är köpt i en tårtdekoreringsbutik.
  • Mirett (heter tydligen det där ögleverktyget), används när man karvar ut innanmätet.
  • Skalpell, används för att skära hål i pumpa, kan ersätta linoleumkniven, men inget jag rekommenderar.
  • Mall, finns tusentals online, sök på google eller pinterest. Min Jack Skellington-mall hittar ni här. Eller rita en egen.
Steg för steg:
 1. Tejpa fast mallen på pumpan.

2. Markera ut alla konturer med en sporre eller en nål, gissa vilket som är enklast...

3. Ta bort mallen och skär längs konturerna med en liten linoleumkniv, försök att bara precis skära bort själva markeringen och inte för mycket utan för, så blir resultatet så likt mallen som möjligt.
4. Skär bort allt skal innanför konturerna. Använd med fördel en större kniv till större områden så går det lite snabbare.

5. Använd en kniv med platt blad eller en skalpell för att jämna till skärytan, så ljuset skiner igenom så jämnt som möjligt. Jag liksom skrapar med den platta sidan så det blir en jämn yta.

6. Klar! Nu är det bara att skära ett hål och gröpa ur pumpan. Men det ska jag inte göra förrän om ett par dagar, då jag vill att den sak vara så fräsch som möjligt på lördag. Därför har jag dränkt snittytorna i citronjuice, lagt pumpan i en plastpåse och ställt ut på balkongen. Så urgröpningen visar jag senare i veckan. Men jag kan redan nu berätta att det är bättre att göra ett hål i baksidan när man karvar på det här sättet, eftersom det inte kommer bli hål igenom när man karvar på det här sättet måste syre till ljuset komma någon stans ifrån, och jag tycker inte det blir så snyggt med hål i toppen (utan lock).

Här är en bild på förra årets Hello Kitty-pumpa:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar