onsdag 8 oktober 2014

Amerikanska kanelbullar med pumpa och creme cheese-frosting

Det var väl ingen som missade att det firades kanelbullens dag här i Sverige i lördags, på jobbet var det kanelbullar högt och lågt. Så jag antar att jag blev lite inspirerad när jag fick en väldig lust att baka bullar. Men jag måste ju såklart krångla till det lite och provade att göra amerikanska kanelbullar efter ett recept jag hittat på pinterest. Bulldegen innehåller pumpapuré så de får en härligt orangegul färg och ser helt oemotståndliga ut, och som om det inte vore nog, så toppas de av en creme cheese-topping smaksatt med lönnsirap. Det finns bara ett passande ord: Mums!
Hann inte ens ta någon bild innan flera bullar var spårlöst försvunna...
Jag gjorde dock ett fel när jag läste receptet, jag råkade läsa 2 teskedar kanel istället för matskedar (+1 tsk pumpkin pie spice) vilket jag tyckte var ganska likt hur mycket kanel jag brukar ha när jag bakar kanelbullar, så tänkte inte mer på det. De blev jättegoda och smakade definitivt kanel ändå, men gillar man ordentligt med kanel så prova med 2 msk istället.

I receptet ska det vara så kallad pumpkin pie spice, vilket är en blandning av kanel, muskot, ingefära och nejlika (vilket också är de amerikanska pepparkakskryddorna). Blanda 1 tsk kanel, 2 krm muskot, 2 krm ingefära och 1 krm nejlika så har du till både degen och fyllningen. Eller byt ut mot pepparkakskryddor, eller använd bara kanel. Pumpapuré finns att köpa i konservburk hos amerikanska och engelska mataffärer, det kan även gå att hitta i riktigt välsorterade vanliga mataffärer (jag har sett det på ICA Focus). Men nu är det ju högsäsong för pumpa, så jag köpte en hokkaidopumpa (små halloweenpumpor går lika bra, butternut borde också funka) och rostade i ugnen på 200 grader i ca 1 timma (delad på mittet, snittsidan ned på en plåt) och mixade sedan fruktköttet efter att kärnorna rensats bort.

Här kommer receptet på bullarna översatt till svenska måttenheter, och mina ändringar:

Ingredienser:
Deg:
25 g jäst
2,25 dl mjölk
1/2 dl socker
75 g smör
 2,25 dl pumpa puré
1 tsk salt
1/2 tsk pumpkin pie spice (se ovan)
1/4 tsk muskot
1/4 tsk nejlika
1 ägg
ca 11 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g smör, mjukt
1 3/4 dl socker
1/2 dl råsocker
2 tsk mald kanel (eller 2 msk se ovan)
1 tsk pumpkin pie spice (se ovan)

Till formen:
lite mjukt smör
lite socker

Topping:
120 g Philadelphiaost
50 g smör, mjukt
3 dl florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
1 msk lönnsirap

Gör så här:
  • Blanda samtliga ingredienser till degen i en degblandare och kör på låg hastighet i 10-15 min tills gluten bildats. Ev kan mer mjöl behöva tillsättas, men var försiktig, du vill inte ha torra bullar. Degen ska bara vara såpass smidig att den inte kladdar.
  • Täck över och låt degen vila 30 min. Degen behöver inte börja jäsa.
  • Blanda ihop sockret till fyllningen med kryddorna i en skål.
  • Kavla ut degen till en stor rektangel och bred smöret över hela degen. Strö socker- och kryddblandningen över och rulla försiktigt ihop till en lång rulle. Precis som när man gör kanelsnäckor.
  • Dela degen i 12-15 bitar.
  • Smöra en form med höga kanter (min var 23x33cm) och strö över socker så det täcker.
  • Placera bullarna i formen ganska tätt.
  • Låt stå och jäsa i avstängd ugn ca 1 timma, ställ gärna en långpanna med lite kokande vatten i botten så hjälper fukten till så det jäser bättre.
Före...
...och efter jäsning

  • Baka på 175 grader i ca 30 minuter, tills bullarna har fått fin färg.
  • Gör fyllningen genom att röra eller vispa ihop samtliga ingredienser till toppingen.
  • Stryk på toppingen när bullarna svalnat. 
  • Bryt isär bullarna och ät!

2 kommentarer: