söndag 7 september 2014

Världens enklaste varma choklad.

I fredags jobbade jag 6:00-14:30, sen var jag tillbaka 21:30 på kvällen och jobbade till 6:00, så man kan säga att jag var väldigt död, och inte orkade blogga igår... Jag tittade klart på Lasse-Majas detektivbyrå och kikade lite i kokböcker, efter julinspiration, även om jag kanske borde lugna mig lite nu, jag har en lista med över 100 recept/idéer, och då har jag inte räknat min Pinterest-sida med över 250 recept på julmat, godis och kakor. Egentligen borde jag väl börja baka så kanske jag blir klar till jul...haha.

Men nu sitter jag och dricker varm choklad och tänkte ta mig an min julgransmatta som är mitt uppe i en uppiffning. Men först tänkte jag dela med mig av mitt recept på varm choklad, och jag vågar faktiskt säga att det är världens enklaste recept.
Detta är allt du behöver + ev en visp
Grundrecept för varm choklad
1 msk mörka chokladpellets per dl mjölk.
Så till ett stort latteglas använder jag:
3 dl Mjölk,
 - gärna standard, men jag använder oftast mellanmjölk, vill man verkligen unna sig kan man byta ut en del av mjölken mot en skvätt grädde...
1/2 dl (=en stor näve) mörka chokladpellets
 - självklart kan man använda "vanlig" choklad som man hackar, men till Världens enklaste varma choklad är det pellets som gäller. Odenses choklad i pelletsform finns i alla fall min på ICA-butik. Förr året hade jag köpt hem Tobado från Chocovic, till pralintillverkning och det var klart överlägsen (och dyrare än) Odenses. Men godare choklad = godare varm choklad, så där får smaken (och priset) så klart styra. Självklart kan man använda vit- eller mjölkchoklad, jag har dock aldrig provat själv...

ev topping i form av vispad grädde eller minimarshmallows
ev kan 3 cl rom få slinka ner, om jag vill lyxa till det lite på kvällskvisten (cognac och whiskey funkar lika bra...)

 Gör så här: Alternativ 1
  • Koka upp mjölken i en kastrull på spisen, det går också bra att göra i mikron, men jag föredrar spisen.
  • Ta av från spisen när mjölken börjar koka (se till att ha uppsikt över mjölken för den kokar lätt över) tillsätts chokladpellets och vispas tills de smält.
  • Häll upp i glas/mugg och toppa gärna med vispgrädde och/eller mini marchmallows. Låt svalna lite innan du dricker! Njut!
  • Om jag har sprit i brukar jag ha i det i glaset innan chokladen tillsätts.

Gör så här: Alternativ 2 (lämpligt om man bara gör till en person)

  • Förbered genom att lägga chokladpellets i glaset/muggen som chokladen ska drickas ur.
  •  Koka upp mjölken i en kastrull på spisen, det går också bra att göra i mikron, men jag föredrar spisen.
  • Ta av från spisen när mjölken börjar koka (se till att ha uppsikt över mjölken för den kokar lätt över) och häll bara lite mjölk (ca 1 msk) över chokladen i glaset och rör om med en sked så det blir som en chokladsås.
  •  
  • Tillsätt resten av mjölken under omrörning. Med denna metoden finns det risk för att chokladen inte blir helt 100% slät, men det smakar precis lika gott!
  • Toppa gärna med vispgrädde och/eller mini marshmallows. Låt svalna lite innan du dricker! Njut!
  • Om jag har sprit i brukar jag tillsätta det på slutet när jag använder denna metoden. 
Längre fram kommer jag visa alternativ på hur man kan smaksätta chokladen också. Men detta var allt för mig just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar