torsdag 11 september 2014

Inspiration till julkort

Varje år gör jag hemgjorda julkort och skickar till mina nära och kära. Eftersom jag gillar att utmana mig själv och prova på nya tekniker varje år brukar det bli ganska tidskrävande historier så det blir bara ca 10 st. Jag är verkligen inte in stämpel- och stickers-tjej utan tycker mer om att jobba olika papperstekniker som till exempel origami och quilling för att skapa intressanta strukturer, och gärna roliga 3D-effekter.  

2007 Gjorde jag mina allra första julkort. Då var jag inne i en period där jag satt och tecknade små manga-chibifigurer mest hela tiden så det blev ett självklart val att julkorten skulle ritas för hand. Hade jag vetat hur sjukt mycket jobb det skulle vara att rita alla figurer (lucia, tärna, tomte och två stjärngossar x10 kort!) och sedan klippa ut dem hade jag nog aldrig gjort det, skolkade sista dagen från skolan för att de skulle bli klara. Figurerna klistrades in i kort vars framsida var inspirerat av serietidningar och i ren manga-anda öppnades de så klart på fel håll, och kurvertet pryddes av texten Merry Christmas skrivet med katakana. Det var ascoola, om jag får säga det själv, jag ångrar verkligen att jag inte fotade dem när de var klara...
Organiserat kaos?!
Detta är alltså bara hälften av figurerna jag ritade till mina julkort...
Tyvärr har jag jag inte blivit bättre med åren, utan har varit rent ut sagt kass på att dokumentera alla mina julkortsprojekt, så jag kan tyvärr inte visa några andra bilder på mina kort fram till förra året. Här är i alla fall just förra årets julkort, när de var nästan klara, det tillkom ett foto på mig och CJ i mitten också, supergulliga blev de! Men som sagt, måste bli bättre på att fota (de färdiga korten)!

Just nu spånar jag för fullt för att komma på hur årets julkort ska se ut, och det börjar faktiskt klarna. Här är några bilder från Pinterest som framförallt teknikmässigt inspirerar mig just nu (klicka på bilderna för att hitta källan):
Detta kort är typiskt min stil, blir väldigt sugen på att prova något liknande!
http://www.pinterest.com/pin/499266308664226970/


http://www.pinterest.com/pin/159033430566941121/

http://www.pinterest.com/pin/340655159283722441/

3 kommentarer:

  1. åh jag önskar jag kunde göra så fina kort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så svårt om man vet hur man ska göra... Mitt tips är youtube där det finns massor av videor med beskrivingar på alla möjliga pyssel. När man ser en video på hur det ska göras är det såå mycket lättare att få till det själv!

      Radera
  2. Dina julkort är söt. Jag ska sända julkort med foto till mina kära I Finland. Jag tittade på olika service. Tror jag ska välja smarphoto https://www.smartphoto.se/speciella-tillfallen/julenarhar/julkort Det ser ut ganska bra pris och har hört at kvalitet är också bra. Då är det kanske inte så kul än att göra hela kort sig själv :)Vad tycker ni om att sänfa fotokort?

    SvaraRadera