måndag 18 november 2013

Laxpaté

Om någon frågar mig vad jag tycker är det allra viktigaste på julbordet, så har svaret alltid varit laxpaté. Jag vet att det inte är det vanligaste svaret, men hos farmor som bor i Göteborg (jag är uppvuxen utanför Jönköping), där vi firade alla jular som barn, har laxpaté alltid varit ett givet inslag på julbordet. Och det var alltid den köpta färdigförpackade som inköptes hos Delikatesshörnan i Saluhallen. Ett år åt jag 10 mackor med laxpaté på julbordet, och inte mycket annat! När vi blev äldre och började fira julen med bara familjen (utanför Jönköping) och den rätta laxpatén inte gick att få tag på, så provade mamma att göra egen. Den var riktigt god, men den slog inte den färdigköpta... Men mammas laxpaté har blivit den nya traditionen, och är ett självklart inslag på mammas julbord.


För ett par månader sedan fick jag ett sånt sug efter just laxpaté så jag bad mamma skicka mig hennes recept (som är ifrån tasteline), och provade att göra laxpaté för första gången. Den blev helt perfekt! Sorry, mamma, du lagar så himla god mat, men laxpaté är mer min grej (det är ju mer som att baka...)! Så här kommer mitt recept på en perfekt laxpaté. Ha den på julbordet eller servera till middag med nykokt potatis och en kall cremé fraîche-sås. Det senare alternativet var precis vad vi åt till middag igår.



Laxpaté


Ingredienser:
500 gram laxfilé, i bitar, utan skinn och ben
100 gram rökt lax
2 st ägg
4 dl vispgrädde
2 msk dill, hackad
1 nypa cayennepeppar
1 tsk salt
1 tsk pressad citron
8 st crabsticks
Alla ingredienser ska vara kylskåpskalla när man börjar, annars finns det risk att den skär sig.

Gör så här:
  • Mixa båda laxsorterna i en matberedare, mixa försiktigt och använd puls-knappen, så du inte riskerar att övermixa smeten och få en torr paté.
  • Blanda i salt (det binder färsen), mixa några varv.
  • Tillsätt äggen och därefter grädden, ca 1/3 i taget, mixa lite mellan gångerna så det blir ett härligt "fluff".
  • Tillsätt dill, citronsaft och lite cayennepeppar och mixa så det bara blandas.
  • Smeten hälls upp i en smort ugnsfast form (en brödform är perfekt), ta lite smet i taget och montera crabsticksen innan du fyller på med mer smet. Släta ut smeten så den blir jämnt och försök packa smeten för att undvika luftbubblor.
  • Lägg aluminiumfolie över formen och placera den i vattenbad i ugn 200 grader i ca 45 min.
  • Ta ut formen och låt den svalna lite innan du stjälper upp den. Låt den vila svalt i någon timma. Till middag kan den gärna serveras lite ljummen, men på julbordet ska den vara kall, och är perfekt att förbereda.
  • Den borde hålla 4-5 dagar i kylskåp, i alla fall. Obs! Patén passar inte bra att frysas.

2 kommentarer:

  1. Nu står din laxpaté på vår julmatslista! Det ska bli spännande att se om vi gillar den!
    http://www.johannasjulblogg.blogspot.se/2013/11/julmatlistan.html

    SvaraRadera