onsdag 27 november 2013

Hur man bygger ett pepparkakshus Del 3: Innan du sätter ihop huset...

Ni har du bakat delarna till ditt hus är det dags att sätta ihop och dekorera huset med kristyr, eller vänta, du kanske först ska dekorera delarna och sedan sätta ihop huset?!

Hurvida du ska dekorera delarna innan du sätter ihop huset, eller efter, beror helt på hur mycket detaljer du vill på väggarna. Vill du ha mycket spritsade detaljer så är det helt klart mycket lättare att spritsa när delarna ligger ner, än när de sedan står upp. Men enklare detaljer är inga problem att spritsa på när huset väl sitter ihop och det är lättare att se helheten. Allra bäst är det om kristyren sedan får torka över natten, men är du försiktig, kan bu börja sätta ihop huset direkt.
 Jag ville ha väldigt mycket detaljer och dekorerade alla delar en dag och började sätta ihop det dagen efter...

Recept på perfekt kristyr:
Ingredienser
  • 500g florsocker (1 paket)
  • 3 äggvitor (Medium ägg)
Du behöver inte ha någon ättika eller citron(syra) i kristyren. Har du gelatinblad som fönsterrutor så börjar de krulla ihop sig och ramlar loss, har jag bittert fått erfara för ett par år sedan.

Gör så här:
Allra bäst är det att köra kristyren i en Kitchen Aid, eller liknande maskin som har en så kallad vinge, som inte vispar in lika mycket luft som en visp. Men elvisp går också bra, kristyren blir dock lite segare i konsistensen.
Blanda ihop florsocker och äggvita på låg hastighet (annars riskerar du att de tyr florsocker över hela köket) tills det blivit en ganska lös gegga. Öka till medelhastighet och vispa ett par minuter.

Här har min kristyr vispats i 6 min på 4ans hastighet. Perfection! Tryck ihop tummen och pekfingret med kristyr på fingrarna, bildas det toppar när du drar isär har du en perfekt kristyr!

När jag spritsar kristyren använder jag spritspåsar av plast (Toppits spritspåsar finns i välsorterade mataffärer). Sen använder jag en plastkoppling och olika spritsmunstycken, eller tyllar som det också heter. Spritskopplingen gör att du kan byta tyll medan du jobbar utan att behöva byta spritspåse, mycket smidigt, inte minst om man dessutom jobbar med olika färger på kristyren.

Olika tyllar med olika funktion; en liten tyll (nr2) till fina detaljer. En större rund tyll, används mest vid hopsättningen av huset. Liten stjärntyll, till dekor på husknutarna (efter huset är hopsatt.)

Vill du att fönstren ska se lite mer eleganta ut, kan du använda gelatinblad som fönsterrutor, det blir jättefint.
  
Klipp till gelatinbladet i önskad storlek och fäst på baksidan av fönstren med ganska mycket kristyr, ibland vill de inte sitta på plats utan vill släppa om det är för snålt med kristyr. Tänk på att det kan bli svårt att sätta ihop huset om det är för mycket kristyr nära kanterna (något jag hade lite problem med under mitt bygge...). Som sagt, låt gärna kristyren torka över natten... Nästa steg blir att faktiskt sätta ihop huset!
Övriga delar i serien:
Del 1 - Degen
Del 2 - Baka delarna
Del 3 - Innan du sätter ihop huset...

Del 4 - Hopsättning av huset
Del 5 - Dekor och slutfinish

2 kommentarer:

  1. Tack för jätte bra tips om kristyren! Det kommer hjälpa till min stugby!

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tips, jag ska göra pepparkakshus med barnbarnen och den kristyren låter bra. Ha en skön kväll.

    SvaraRadera