onsdag 16 oktober 2013

Pepparkakshus: The Manor anno 2010

Jag har en fullspäckad eftermiddag och kväll framför mig, så jag passa på att köra ett "gammalt" pepparkakshus igen, denna gången från år 2010 (2009 blev det faktiskt inget, förutom spökhuset då, till Halloween). Jag vill passa på att tacka för alla fina kommentarer på de andra pepparkakshusen, som ni förstår är det min lilla specialitet och jag lägger ner mycket tid och energi på att bygga dem, så all uppskattning värmer verkligen!


Jag hittar inspiration till pepparkakshus i princip överallt, och denna gången kom det från spelplanen till ett brädspel. Inte vilket brädspel som helst, utan mitt absoluta favoritspel "A Touch of Evil" från Flying Frog Productions (som gör sjukt bra brädspel för nördar...). Ett jättekul och spännande spel som är väldigt inspirerat av "Sleepy Hollow" som jag starkt kan rekommendera OM man gillar att läsa regler i 2 timmar och en spelrunda tar 3-4 timmar! Hursomhelst, jag tyckte att huset på spelplanen uppe i vänstra hörnet var så fint, så jag bestämde att bygga ett likadant pepparkakshus!
källa
Jag tror allt som allt det blev ca 50 delar, men det visade sig vara ingenting mot 2011 års bygge...fortsättning följer...


17 kommentarer:

  1. Fy fan vad duktig du är! Så himla fint. Man vill ju nästan bosätta sig där :) Alla detaljer är fantastiska!

    SvaraRadera
  2. Det där är nog det finaste pepparkakshuset jag sett i mitt liv. (men du ska ju publicera fler, så jag lär säkert ångra mig efter vägen?!)
    Angående att spara pepparkakshus så har jag en liten söt historia här:
    http://tomtensdotter.se/2011/november/spara-pepparkakshus.html#.Ul6hPBBChs4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja vi får se, personligen brukar jag bara tycka de blir bättre och bättre för varje år! ;)
      Vilken kul story om pepparkakshuset! Karusellen gav jag bort till mina kusiner, som var 6 och 8 år, de blev helt GALNA! Men annars brukar de bara bli stående, försökte skänka huset till musikhjälpen för två år sedan, men de hade redan tillräckligt med auktioner. Men jag hade tänkt försöka göra ett nytt försök i år!

      Radera
  3. Jättefint =D
    Vilket tålamod du måste ha med alla delar som ska ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, jag får ofta höra att jag har ett grymt tålamod, är ganska envis också... ;)

      Radera
  4. Jösses, vad snyggt. Hur gör du för att taket ska bli så där böjt eller vad man ska säga? Och vad är det vita på taket, är det bara kristyr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Om man bara vill ha taket "lite böjt" så kan du forma delarna precis när de kommit ut ugnen och är mjuka, lägg delen på något böjt då formar den sig. (Vill man istället ha tex en konform tycker jag det blir bäst om man gör en kon i kartong som får följa med in i ugnen.) Ja, det är bara kristyr på taket, spritsat med en liten platt tyll!

      Radera
  5. Tjusigt - och väldigt imponerande!

    /Marlene

    SvaraRadera
  6. Du är verkligen duktig, förstår att det tar tid att göra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det brukar bli ett 2-3dagarsprojekt...

      Radera
  7. Oj Jisses. Jag försöker verkligen att bygga pepparkakshus varje år, men det går inte. Jag har endå bara försökt med färdiga hus att bara sätta ihop. Jag har gett upp och köper färdigt från konditoriet! Jag förlänger livet med minst ett år varje december som jag annars hade gått miste om i och med mina anfall på huset! :)
    Huset var fantastiskt fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Eftersom jag även gör pepparkakshus till försäljning på arbetstid (förra året gjorde jag och mina kollegor över 50 st!) så har jag inget emot att folk köper pepparkakshus! ;)

      Radera
  8. Wow, vad duktig du är! Super fina pepparkakshus!

    SvaraRadera